Friday, May 22, 2009

Last day ku di MITI

Seperti biasa seawal jam 8.25 pagi..(awal ke?) aku bertandang di tingkat satu blok 10 jalan duta... pemandangan biasa pada mata kasarku.. punch kad.. berjalan ke bilikku dipenghujung sayap kiri.. kata orang bilik paling strategik.. jauh dari pandangan orang luar.. ye, aku setuju..

Seperti biasa juga aku membuka komputer dan kipas bilik.. satu kekurangan bilik paling hujung.. kurang terasa penghawa dingin berpusat.. ku buka mailbox.. "197 new messages" ahh.. banyak yang perluku baca delete.. ku gagahkan juga.. takut ada yang memerlukan perhatian dan tindakanku..

Seusai habis membaca emel, aku membuka 'word'.. "NOTA SERAH TUGAS" sebaris tajuk ku taip jelas.. aku termenung seketika.. ada perkara yang masih berbaki.. tidak sempat diselesaikan perluku tulis sebagai panduan penggantiku kelak.. siap...

Aku menyambung external hard disk milikku di usb port komputer.. banyak fail berharga yang perluku pindahkan ke hard disk untuk rujukan kelak.. sambil menunggu semua fail yangku pilih dipindah masuk, aku berkira-kira sendiri.. jam 4 petang aku akan ke sayap kiri dan kanan tingkat satu untuk bersalaman dengan sahabat termasuk bos² yang ada.. siap...

Jam 5 petang aku membuka emel.. "salam perpisahan" ayat itu aku taip pada kotak subject.. dan kumasukkan all@miti.gov.my.. dengan harapan agar semua di MITI yang mengenaliku menerima titipan terakhirku.. send...

Aku bangun dari kerusi tempatku duduk selama lebih kurang 6 tahun di MITI.. kucapai beg tangan yang setia denganku ke mana jua dan aku melangkah keluar dari bilik hujung ini.. kunci bilik telah ku serah awal lagi kepada puan rasidah untuk simpanan.. aku hanya menekan butang ditombol pintu untuk kukuncikannya.. punch kad..

Selamat tinggal MITI.. semoga jumpa lagi..

No comments: